‘Brandaris’ te boek

Brief

De man die het initiatief nam om de ‘Brandaris’ van de sloop te behoeden, onze secretaris Jan Heuff, schrijft een boek over de ‘Brandaris’. Dat wordt niet zomaar een boek want hij is diep in de archieven gedoken om na te gaan hoe de initiatieven en discussies zijn geweest bij de ontwikkeling van de eerste Nederlandse motorreddingboten. De allereerste was de ‘Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg’ in 1907, de tweede de ‘Brandaris (1)’ in 1910 die in 1921 met man en muis is vergaan. Daarna kwam de huidige ‘Brandaris’ in 1923. In het boek zullen de drie levens van deze befaamde oude dame worden beschreven: reddingboot, motorjacht en excursieschip.

Ook de ontwikkelingen van het reddingstation Terschelling in het begin van de vorige eeuw – de overgang van roeiend naar gemotoriseerd redden – krijgt de nodige aandacht. Verwacht wordt dat het boek medio 2019 zal verschijnen. Een aantal sponsoren waaronder het provinciale Mienskipfonds maken de realisatie financieel mogelijk. We houden uiteraard de vinger aan de pols en zullen ook in de komende Nieuwsbrieven verslag doen van de wording en komst van het boek! Bij de eerste de beste zoektocht in de archieven van de Reddingmaatschappij in Haarlem duikt gelijk een grote verrassing op: over de ‘Scheveningse boot’ nog wel! (Ja, ook over de ‘Brandaris, maar dat komt later...) Scheepsbouwer Daan Goedkoop, die is 1910 met de N&ZHRM in onderhandeling is over de bouw van de eerste ‘Brandaris’, krijgt als afsluiting in een brief van secretaris Hendrik de Booy van de N&ZHRM de ietwat korzelige vraag, waarom hij uit de ‘courant’ moet vernemen dat Goedkoop twee reddingboten heeft geëxporteerd, zonder dat hij ze voor verscheping even heeft kunnen bekijken. De baas van de Kromhoutwerf antwoordt dat de boten qua uitvoering en afmetingen gelijk zijn aan de ‘Scheveningse boot’. Die heeft hij twee jaar eerder voor de Reddingmaatschappij gebouwd, dus die is De Booy immers wel bekend. De naam van deze boot? ‘Jhr. J.W.H. Rutgers van Rozenburg’! Onze ‘Rutgers’ blijkt dus nog twee zusjes te hebben! Gebouwd in opdracht van de Argentijnse marine en uitgerust als reddingboot, alleen niet met een benzinemotor, maar met een Kromhout gloeikopmotor. Wie weet varen ook die nog! Het zou een zoektocht waard zijn...