‘Brandaris’ viert in 2023 haar eeuwfeest

Brandaris reddingboot op zee met gasten aan boord

De ‘Brandaris’ (II) zal in 2023 haar honderdjarige leeftijd bereiken. Zoals bekend volgde onze ‘Brandaris’ de eerste motorreddingboot van Terschelling op, die ook ‘Brandaris’ heette, en die in 1921 met man en muis verging. Het was de in Amsterdam gevestigde Stichting Hulp na Onderzoek, die kort na het vergaan aan de NZHRM een vervangende nieuwbouw schonk. En die liep dus een eeuw geleden van stapel.

Dit zal op bescheiden wijze gevierd  worden op 19 maart. Dat is de dag dat de “Brandaris” honderd jaar geleden op Terschelling kwam binnenvaren. De “Brandaris” zal op 19 maart weer binnenvaren en afmeren aan de steiger en vervolgens die dag open zijn voor ieder die aan boord een kijkje wil komen nemen.

Ook zal de ‘Brandaris’ op 2 juni afmeren bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder, tezamen met haar eveneens honderdjarige halfzuster, de reddingboot ‘Dorus Rijkers’. Daar zal worden herdacht dat het Dorus Rijkers Fonds ook honderd jaar bestaat. Dit Fonds, dat aanvankelijk is opgericht om steun te bieden aan armlastige oud-redders, heeft onze Stichting bij de diverse restauraties van onze drie historische reddingboten in belangrijke mate financieel gesteund. Beide boten zijn door het Dorus Rijkers Fonds uitgenodigd om onderdeel te zijn van de festiviteiten in de oude Juttersstad.


Reparatie tent stuurkap

De Brandaris voldoet inmiddels aan alle eisen van de zevenjaarlijke CVO-keuring. De schippers constateren echter dat bij bepaalde toerentallen van de motoren er een ondefinieerbare trilling optreedt. Gezien het aantal draaiuren in de loop der jaren is het wenselijk de beide schroefassen te trekken voor inspectie. Dit moet op een werf gebeuren en kan een pittige reparatie worden.

De tent over de cockpit is door een gulle sponsor meegenomen voor reparatie van enkele kleine gaatjes en om gewassen en weer geïmpregneerd te worden bij een bij hem bekende zeilmaker! Volgens schipper Aike Lettinga zijn de kobben (meeuwen op z’n Terschellings) schuldig aan de gaten. “Ze zitten bovenop de kap om krabben en mosselen leeg te pulken. En dan gaan ze met hun scherpe snavel wel eens door het doek,” Tenslotte wordt gezocht naar een verbetering van het elektrische circuit. Door een combinatie van dynamo voor laadstroom, verdeling, opslag en gebruik treden af en toe storingen op.