Code oranje en code geel voor de Schumacher

Lancering roeireddingboot

Voor de ‘Secretaris Schumacher’ waren in 2018 vier demonstraties gepland maar de tweede moest in verband met slecht weer en code oranje van het KNMI worden geannuleerd. De overige drie verliepen uitstekend. Bij de eerste demo in Oosterend was fotograaf Roel Ovinge aanwezig die ons een fantastische serie foto’s deed toekomen.

Bij de laatste demo bij West aan Zee was de Duitse fotograaf Mannfred Büttke met echtgenote uit Hannover aanwezig en maakte een prachtige fotoreportage. Tijdens de evaluatie-bijeenkomst in november met veel vrijwilligers, werden deze foto’s getoond. (zie onze website!) De ‘Schumacher’ heeft de afgelopen zomer in de loods van de Museumwerf gestaan en verblijft daar ook deze winter. Voor zowel de boot als de lanceerwagen is dat een behoud. De loods en het terrein van de ter ziele gegane Museumwerf is ons door de Gemeente Terschelling ter beschikking gesteld. We delen deze faciliteit met de Terschellinger roeivereniging. Deze vorm van samenwerking voldoet uitstekend. Een punt van zorg is het ontbreken van een verzorger van boot en wagen. Enkele bestuursleden doen weliswaar het hoognodige, maar er is iemand nodig die het materiaal wil vertroetelen. Als het niet lukt om iemand daarvoor te vinden, kunnen we binnen afzienbare jaren niet verder met de demonstraties! Hiervoor geldt inmiddels dus code geel!