Demonstraties op het strand in 2021 afgelast

22 juli 2021

De demonstraties met de klassieke reddingroeiboot op het strand van Terschelling zijn in 2021 in verband met Corona afgelast. 

Radar Brandaris bewijst zijn dienst

9 december 2020

Vrijdag 22 oktober moest de ‘Brandaris’ naar Harlingen om haar bilgewater te laten opzuigen bij een gespecialiseerde inrichting voor vuilwater.

Met een vrolijk zonnetje voer de ‘Brandaris’ met de schippers Aike Lettinga, Sierik Visman en Evert van Urk de haven uit, maar na een half uurtje werden ze overvallen door potdikke mist. Op sommige plaatsen was het zicht slechts 50 meter. Omdat er ook nog andere scheepvaart was werd het vaarwater Blauwe Slenk gemeden en de recreatieroute gevolgd.

Op het radarscherm waren de tonnen goed te zien, maar er waren ook nogal wat jachten onderweg en die waren niet altijd even duidelijk met hun te varen koers. Veiligheidshalve stond één bemanningslid op het voorschip op de uitkijk. Het raam van het spatscherm op de cockpit sloeg om de havenklap dicht met mistdruppels en moest steeds aan de buitenkant met een trekker worden schoongemaakt. Het is maar goed dat de ‘Brandaris’ met radar is uitgerust, want zonder deze apparatuur had de reis niet gemaakt kunnen worden.

Op de terugweg was de mist opgetrokken. Gezien de ervaring in de mist werd een ruitenwisser node gemist. Schipper Floris Haan had er nog wel eentje van een oude Jeep liggen en die werd aan de onderkant van het spatscherm gemonteerd. Arjen Sipma zorgde voor de elektrische aansluiting. De scheepshoorn van de ‘Brandaris’ is weliswaar nog de originele, maar zo schor dat er nauwelijks geluid uit kwam. Schipper Aike Lettinga verving een deel van het binnenwerk met het membraam van de identieke scheepsfluit van de ‘K.F. Sluys’, ook een voormalige reddingboot van de KNZHRM, eigendom van Jan Heuff. Die was overbodig op zijn schip. Een proefopstelling met een compressor in de werkplaats van de Zeevaartschool leverde een prima geluid. Tijdens de werfbeurt in december wordt een vaste compressor geïnstalleerd.

Zware stormen laten ‘Brandaris’ steigeren langszij de steiger

18 februari 2020

De stormen van de afgelopen maanden hebben het water in de haven van West-Terschelling niet onberoerd gelaten. Zeker bij harde wind uit zuidelijke richtingen ligt onze haven onbeschut. Bij een uitgaand tij kunnen de golven dan hoog oplopen. Dat gebeurde voor het eerst dit jaar op 15 januari, maar onze vrijwilligers hadden zich er goed op voorbereid. Dikke stootwillen waren uit voorzorg aan de steiger vastgezet en een extra zware landvast naar voren uitgebracht. “Dit touw is zo sterk, daar kan de ‘Brandaris’ wel aan hángen”, zei schipper Aike Lettinga geruststellend. Dat hebben we gemerkt: terwijl de boot in het hevigst van de storm wel twee meter op en neer steigerde, hielden de trossen het met gemak en liep de boot geen schrammetje op. Tussen twee haakjes: vroeger ging de ‘Brandaris’ juist met dit soort weer naar buiten om mensen te redden terwijl wij nu in het holst van de nacht zorgelijk vanaf een ondergelopen Willem Barentszkade kijken hoe de boot zich houdt, terwijl ze aan de steiger ‘gewoon’ maar wat ligt te deinen...

Door een opname met lange sluitertijd wordt het steigeren van de ‘Brandaris’ in het holst van de nacht vastgelegd. (Foto’s Jan Heuff)
Door een opname met lange sluitertijd wordt het steigeren van de ‘Brandaris’ in het holst van de nacht vastgelegd. (Foto’s Jan Heuff)

Onderhoud

4 februari 2020

Nieuwe banden onder de trailer voor de roeireddingboot en lanceerwagen

Voor het vervoer van de ‘Secretaris Schumacher’ op de lanceerwagen beschikken we over een trailer waarmee voorheen caravans werden vervoerd. De conditie van alle tien de luchtbanden onder dit voertuig was slecht. In 2018 strandde de combinatie op de terugweg van de demonstratie in Oosterend met een lekke band. Noodgedwongen moesten we de combinatie toen achterlaten op de parkeerplaats van het vakantiepark Tjermelân. Daar konden we later een reservewiel monteren. Deze winter zijn met steun van Garage Cupido op Terschelling tien nieuwe banden met velgen gekocht. Ze zijn door Jan Terpstra uit Midsland gemonteerd. Een investering waarmee we weer jaren vooruit hopen te kunnen.

Achtermast

De achtermast van de ‘Brandaris’ is voor groot onderhoud gedemonteerd. Ze is door de bemanningsleden helemaal kaal gehaald en opnieuw in de lak gezet. Ook het ijzeren beslag was sterk gecorrodeerd en wordt door rvs vervangen, evenals de antennes. Varen op zout water brengt nu eenmaal sneller aantasting dan op zoet water met zich mee en heeft zo zijn prijs! We mogen ons gelukkig prijzen dat onze vrijwilligers zo zorgzaam zijn!

Drie van de tien nieuwe banden en velgen onder de trailer, waarmee de reddingboot op de lanceerwgen wordt vervoerd.
Drie van de tien nieuwe banden en velgen onder de trailer, waarmee de reddingboot op de lanceerwgen wordt vervoerd.

Reddingboot Brandaris brengt eigen boek naar Terschelling

6 oktober 2019

De historische reddingboot Brandaris uit 1924 heeft de eerste lading boeken die over haar geschreven zijn, zelf naar Terschelling gebracht, waar het aansluitend in het museum ’t Behouden Huys werd gepresenteerd. De Brandaris werd volgens een ontwerp van de legendarische scheepsarchitect Daan Goedkoop in 1924 gebouwd op de werf van de Amsterdamse Scheepsbouw My in opdracht van de Noord- en Zuid Hollandsche Redding Maatschappij. Ze werd gestationeerd te West Terschelling als opvolger van de vorige Brandaris uit 1910 die in 1921 met man en muis boven Vlieland in een storm was vergaan.

Over deze beide reddingboten en hun bemanningen heeft Jan Heuff – secretaris van de Stichting Museumreddingboot Terschelling ( voorheen Stichting oudste Motorreddingboot ter Wereld) -een indrukwekkend boek geschreven: “Bravo Terschellingers”. Het telt liefst 300 pagina’s met honderden illustraties als foto’s, tekeningen, brieven en documenten. De Brandaris uit 1924 heeft tot 1966 dienst gedaan en spectaculaire reddingen verricht. Zij heeft 519 schipbreukelingen aan wal gebracht, diverse ziekentransporten gedaan en een rolletje vervuld bij de bevrijding van het eiland Terschelling begin juni 1945. Na de uitdienststelling werd het schip verkocht en door een particulier tot motorjacht verbouwd. Dat nieuwe uiterlijk kon niemand op Terschelling bekoren…..Na diverse omzwervingen tot in de Middellandse Zee, ontdekte Jan Heuff het uitgevaren schip in 2012 bij de sloopschepen. Met hulp van publieksfondsen, gelden van particulieren en het bedrijfsleven en subsidies, heeft de Stichting Museumreddingboot Terschelling de Brandaris op de werf van Jelle Talsma in Franeker in de oude naoorlogse staat laten restaureren. De twee Gardner motoren waren kapot gevroren en werden vervangen door twee gebruikte 8 cilinder Kromhoutmotoren die dienst hadden gedaan als back up voor de stroomvoorziening in ziekenhuizen. Zo kon de Brandaris op Terschelling aan een derde leven beginnen en worden er rondvaarten op de Waddenzee mee gemaakt.
Ze wordt bemand door vrijwillige bemanningen waaronder ook studenten en afgestudeerden van het Maritiem instituut Willem Barentsz.

Het boek Bravo Terschellingers  kan via de website van Flevomedia besteld worden: ISBN EAN 978-94-91276-55-2-NUR 688 en kost slechts € 29,90 dankzij de sponsoring van een aantal bedrijven en instellingen.

Overhandiging eerste boek aan Jan Heuff (rechts)
Overhandiging eerste boek aan Jan Heuff (rechts)
Abonneer op