Viering 100 jaar ‘Dorus Rijkers Fonds

Viering 100 jaar Dorus Rijkers Fonds

Op 2 juni werd in Den Helder de honderdste verjaardag van het Dorus Rijkers Fonds gevierd in het Nationaal Reddingmuseum. Dit Fonds is voor het bestaan van onze Stichting van grote betekenis geweest omdat we bij de restauraties de ‘Jhr.J.W.H. Rutgers van Rozenburg ‘, de ‘Brandaris’ en de ‘Secretaris Schumacher’ telkenmale belangrijke financiële steun van dit fonds hebben gehad.

Juist omdat het Dorus Rijkers Fonds met substantiële donaties over de brug kwam, volgden diverse andere fondsen en geldschieters. We waren uitgenodigd om met de honderdjarige ‘Brandaris’ naar Den Helder te komen. Daar werd het voorlopige boek over de geschiedenis van het fonds overhandigd door voorzitter Jelle Snoeks aan burgemeester Jan de Boer van Den Helder.

Het boek is geschreven door Jan Heuff. Voor ons geen onbekende, want hij is de mede-oprichter en secretaris van onze stichting. En niet te vergeten: het boek “Bravo Terschellingers’’ is van zijn hand. Het jubileumboek zal in de loop van 2023 verschijnen want de viering van de honderdste verjaardag moet nog worden opgenomen.

De jarige Stichting trakteerde vijf instellingen. Als verjaardagscadeau kreeg onze Stichting een cheque met een tegoed van € 10.000. Hiervan kunnen we de komende winter de schroefassen van de ‘Brandaris’ laten trekken. Onze schipper Sierik Visman bedankte het fonds en overhandigde voorzitter Snoeks een exemplaar van het schildje ‘100 jaar Brandaris’. Een geweldig dankjewel is hier dan ook op zijn plaats!

Een aantal bestuursleden en vijf bemanningsleden waren bij deze feestelijke bijeenkomst present. De KNRM kreeg een cheque voor een nieuwe reddingboot van de NH-1816 klasse, de Nederlandse reddingsbrigades kregen een Toyota Landcruiser met rib op trailer. Het Reddingmuseum, de reddingboten ‘Dorus Rijkers’ en ‘Brandaris’ kregen elk € 10.000.