Reddingboot Brandaris brengt eigen boek naar Terschelling

Overhandiging eerste boek aan Jan Heuff (rechts)

De historische reddingboot Brandaris uit 1924 heeft de eerste lading boeken die over haar geschreven zijn, zelf naar Terschelling gebracht, waar het aansluitend in het museum ’t Behouden Huys werd gepresenteerd. De Brandaris werd volgens een ontwerp van de legendarische scheepsarchitect Daan Goedkoop in 1924 gebouwd op de werf van de Amsterdamse Scheepsbouw My in opdracht van de Noord- en Zuid Hollandsche Redding Maatschappij. Ze werd gestationeerd te West Terschelling als opvolger van de vorige Brandaris uit 1910 die in 1921 met man en muis boven Vlieland in een storm was vergaan.

Over deze beide reddingboten en hun bemanningen heeft Jan Heuff – secretaris van de Stichting Museumreddingboot Terschelling ( voorheen Stichting oudste Motorreddingboot ter Wereld) -een indrukwekkend boek geschreven: “Bravo Terschellingers”. Het telt liefst 300 pagina’s met honderden illustraties als foto’s, tekeningen, brieven en documenten. De Brandaris uit 1924 heeft tot 1966 dienst gedaan en spectaculaire reddingen verricht. Zij heeft 519 schipbreukelingen aan wal gebracht, diverse ziekentransporten gedaan en een rolletje vervuld bij de bevrijding van het eiland Terschelling begin juni 1945. Na de uitdienststelling werd het schip verkocht en door een particulier tot motorjacht verbouwd. Dat nieuwe uiterlijk kon niemand op Terschelling bekoren…..Na diverse omzwervingen tot in de Middellandse Zee, ontdekte Jan Heuff het uitgevaren schip in 2012 bij de sloopschepen. Met hulp van publieksfondsen, gelden van particulieren en het bedrijfsleven en subsidies, heeft de Stichting Museumreddingboot Terschelling de Brandaris op de werf van Jelle Talsma in Franeker in de oude naoorlogse staat laten restaureren. De twee Gardner motoren waren kapot gevroren en werden vervangen door twee gebruikte 8 cilinder Kromhoutmotoren die dienst hadden gedaan als back up voor de stroomvoorziening in ziekenhuizen. Zo kon de Brandaris op Terschelling aan een derde leven beginnen en worden er rondvaarten op de Waddenzee mee gemaakt.
Ze wordt bemand door vrijwillige bemanningen waaronder ook studenten en afgestudeerden van het Maritiem instituut Willem Barentsz.

Het boek Bravo Terschellingers  kan via de website van Flevomedia besteld worden: ISBN EAN 978-94-91276-55-2-NUR 688 en kost slechts € 29,90 dankzij de sponsoring van een aantal bedrijven en instellingen.