Terugblik op een ijzige winterweek

IJsschotsen in de haven van Terschelling

Vanwege de ijsvorming in de haven van Terschelling kreeg onze stichting op 6 februari van bemanningsleden van de reddingboot ‘Arie Visser’ van de KNRM het verzoek, of de ‘Brandaris’ stand by kon zijn om bij alarm de ‘Arie Visser’ uit het ijs naar open water te brengen.

De ‘Arie Visser’ loopt bij ijsvorming het risico dat het koelwatersysteem verstopt raakt. Een vergelijkbare situatie dwingt Rederij Doeksen om bij ijsgang beide snelboten uit de vaart te halen. Onze schippers reageerden positief en brachten de ‘Brandaris’ dezelfde dag naar de KNRM-steiger. In de dagen daarna ging het sneeuwen en moest het schip steeds sneeuw- en ijsvrij worden gemaakt. Door de groeiende ijsvorming werd op 12 februari besloten een oefening te houden met het ‘bevrijden’ van de ‘Arie Visser’. Zowel de bemanning van de ‘Arie Visser’ als van de ‘Brandaris’ hebben dat als uitermate nuttig en leerzaam ervaren.

Er werden bovendien tal van fraaie foto’s gemaakt. De foto van de sleep, van ons bestuurslid Marcel van Berkel, kwam als foto van de dag in de digitale nieuwskrant Shipping Newsclippings van 14 februari te staan. Met een oplage van 43.300 gaat deze krant de hele wereld over en is het lezersbestand een veelvoud. De Leeuwarder Courant had op 12 februari een artikel over de oude stalen reddingboten die op de verschillende stations ‘van stal’ waren gehaald omdat de moderne reddingboten niet door het ijs kunnen varen. Zo doet de ‘Suzanna’ dienst in Harlingen.

Omrop Fryslân had een radio-interview met schipper Aike Lettinga, Terschelling TV had een interview met schipper Vincent Terpstra van de KNRM en met ‘onze’ Aike Lettinga. Op zondag 14 februari was de ijsgang echter zodanig toegenomen dat de ‘Brandaris’ amper van haar ligplaats kon komen en het ijs niet voor de ‘Arie Visser’ kon breken. De schipper heeft de stand by hulp daarop moeten afmelden, maar niet voor lang. Het echte werk moest toen nog beginnen.